5.3 – Verkoop analyse

 

Verkoop analyse

In dit onderdeel ga je aan de slag met het evalueren en analyseren van je verkopen om deze te optimaliseren. Handig voor de kwartaal en half-jaarlijkse planning

Terugblikken en vooruitkijken

Op vaste momenten de tijd nemen om je verkopen te analyseren en bij te stellen waar mogelijk kan ontzettend helpen met het vergroten van je omzet en winst. Daarvoor zijn een aantal gegevens handig om te weten:

  • Wat heb je precies verkocht?
    • Categoriseer je verkopen als je daar geen automatisch systeem voor hebt
    • Breng de hoeveelheid verkopen per categorie in kaart
    • Breng de prijs per categorie in kaart
      • per product / aanbod
      • totaal
  • Aan wie heb je precies verkocht?
    • Waren dit bedrijven of particulieren?
    • Waren er vooral terugkerende of eenmalige klanten?
    • Kun je inhoudelijk iets zeggen / noteren over het type mens dat bij je kocht?

Meer verdienen

Indien je voor één van deze categorieën / producten ook bepaalde kosten maakt, kijk dan naar de verhouding kosten ten opzichte van je verkoopprijs, de winstmarge. Bedenk hoe je deze marge kunt verhogen.

  • Kan de prijs omhoog?
    • omdat er veel vraag naar is
  • Kunnen de kosten omlaag?
  • Kun je een product schrappen
    • omdat het in verhouding véél minder verkocht wordt?
  • Kun je een product meer verkopen?
    • omdat er veel vraag naar is
    • omdat de winstmarge hoog is.

Werk je planning bij

  • Vergelijk deze data met de voorgaande even lange periode.
  • Kijk wat anders kan
  • Pas je omzetplan aan voor de komende periode

Klantenbinding

Is er een bepaalde terugkerende klant die veel of vaak bij je koopt? Of doorverwijst?

Doe dan eens iets extra’s voor een extra boost, zoals

  • een (fysiek) kaartje
  • bonus
  • of zet diegene (als het een bedrijf is) in het zonnetje met zijn/haar kwaliteiten op social media